Succesvol ondernemen is vaak een kwestie van volhouden, zelfs als de start niet meteen vlekkeloos verloopt. Dit is een les die de oprichters van Fairplace persoonlijk hebben ervaren. In het begin wilden de cijfers van hun nieuwe webshop niet echt meewerken. En dan kwam de onverwachte wending van de coronacrisis. De lockdown veroorzaakte een spectaculaire stijging in hun webshopverkoop. Ondanks deze hobbelige start groeide Fairplace uit tot een vooruitstrevende webshop voor duurzaam en lokaal geproduceerd speelgoed. Benieuwd naar dit fascinerende verhaal?
“Grote speelgoedbedrijven keken neer op onze inspanningen en noemden ons smalende ‘de biomannen’ en wij vonden dat een compliment.”
Christophe: “In 2013 startten mijn jeugdvriend Yves Vercruysse en ikzelf met Fairplace. We kenden de speelgoedsector uit ons verleden in het speelpleinwerk en wilden iets betekenen in duurzaamheid. Speelgoed dat gemaakt is in faire omstandigheden, uit duurzame materialen en met een lange levensduur. Tegelijk moest ons speelgoed origineel, creatief en uniek zijn. We worden er nog elke dag vrolijk van als we kinderen uitgelaten zien spelen met fair speelgoed. Wat begon met vijftig duurzame artikelen in een zelfgebouwde webshop, is nu uitgegroeid tot een aanbod met duizend unieke stukken.”
Dat Christophe en Yves niet voor de makkelijke weg kozen, werd snel duidelijk. Geen van beiden had een ondernemersachtergrond of veel middelen ter beschikking. De eerste jaren waren een strijd voor Fairplace. Ondanks lof van journalisten, bloggers en influencers, bleef de verkoop achter. “Het idee van duurzaam webshoppen voor speelgoed was vooruit op zijn tijd”, zegt Christophe. “Er was bovendien veel concurrentie. Iedereen had wel zo zijn manier om speelgoed online te kopen. De concurrentie met Bol en Amazon was groot. Toch bleven de twee onwankelbaar in hun visie en zetten ze door.
Kinderen thuis + jonge grootouders = succes
De coronacrisis bracht een onvoorziene wending. De lockdown resulteerde in een ongekende groei van de webshopverkoop. Met stijgingen tot wel acht tot tien keer de gebruikelijke maandomzet. Christophe: “Het was mooi weer, de paas- en zomervakantie kwamen er aan, de kinderen bleven thuis en bovendien werd het buitenspelen aangemoedigd. Ouders waren op zoek naar creatieve manieren om hun kroost bezig te houden. Fairplace, met een operationele webshop en voorraad, plukte de vruchten van deze verschuiving. We kregen letterlijk telefoontje om te vragen naar puzzels “hoe moeilijker hoe liever” en we hebben trampolines verkocht tot er in het gehele land geen meer waren.”
“Vandaag hebben we onze doelgroep echt gevonden: ouders en jonge grootouders met een hart voor kinderen”
Fairplace boorde dankzij de coronacrisis ook een volledig nieuw klantensegment aan: jonge grootouders. “Je zag aan de namen dat het om jonge opa’s en oma’s ging. Allemaal Jefs en Ria’s die nog nooit via het internet cadeautjes hadden gekocht en massaal het online shoppen ontdekten. En onze persoonlijke aanpak nog leuk vonden ook. Ik wist toen dat webshops nooit meer zouden verdwijnen”, aldus Christophe. “Het heeft een tijdje geduurd om de juisten kanalen en systemen te selecteren maar vandaag hebben we onze doelgroep echt gevonden: ouders en jonge grootouders.
“Komt dat uit China?”
De duurzame principes van Fairplace kregen tijdens de crisis extra aandacht. Mensen begonnen de waarde van lokaal kopen te erkennen en stelden vragen over de herkomst van producten. Fairplace's assortiment, dikwijls gemaakt in onze buurlanden, werd een symbool van betrouwbaarheid en ethisch verantwoord winkelen. “Komt dat uit China? Waarvan is dat gemaakt? En helemaal terecht.”, aldus Christophe.
Duurzaam speelgoedaanbod
Het duurzame aanbod van Fairplace omvat onder meer eco-gelabeld speelgoed, fairtrade, educatief en open ended speelgoed. Christophe: “Jonge ouders kopen bijvoorbeeld graag Kapla, die houten bouwplankjes, uitgevonden in Nederland en gemaakt in Frankrijk. Of die nieuwe Stapelstenen uit Duitsland, een ware rage. Je kan ze stapelen om er dan van te springen, je kan er op klimmen, je kan er een parcours mee bouwen. De Stapelstenen zijn ideaal om de motoriek van kinderen te verbeteren en hen meer te laten bewegen. Superlicht, recycleerbaar en supersterk en ze passen perfect in onze duurzame visie.”
Duurzaamheid is de nieuwe norm
Christophe gelooft dat de verschuiving naar duurzaamheid bottom-up wordt aangewakkerd. “Vooral door jonge ouders die hun waarden doorgeven aan hun kinderen. Wat ooit een overtuigingsstrijd was, wordt nu een norm. En de volgende generatie, die zullen niets anders meer willen.”
Lokaal
Wie houdt van lokaal shoppen en speelgoed eerst eens wil zien en voelen? Dat kan! Ondertussen is Fairplace niet alleen meer een webshop maar in het centrum van Kortrijk is er nu ook een winkel en afhaalpunt waar je op afspraak het speelgoed in levende lijve kan zien. Over twee verdiepingen krijg je er een prachtige verzameling van duurzaam speelgoed in alle kleuren van de regenboog. Fairplace's reis van moeilijke beginjaren tot bloei in tijden van crisis is een inspirerend voorbeeld van doorzettingsvermogen en innovatie. Christophe: “We zijn er nog niet, maar duurzaam ondernemen is voor mij zoeken, volhouden en voortdurend bijsturen. Natuurlijk hopen we dat we eens exponentieel gaan groeien maar dat zal nooit het geval zijn met wat wij doen”, verklapt hij. “Maar het gaat de goede richting uit en dat is al heel wat in deze uitdagende tijden.”
Nog een ondernemerstip?
Christophe: “Werk met een Adviesraad. Samen met 5 externen die (gratis) elke maand overleggen over onze plannen en keuzes. Zij houden zowel onze visie als onze cijfers mee in het oog. En de jonge mama’s in de adviesraad geven ons constant tips vanuit hun leefwereld. Op deze manier heb je als ondernemer altijd een gevoel dat je ondersteuning krijgt.”
Ontdek het hele assortiment van Fairplace via www.fairplace.be
Comments